Voor de overblijf is het bijna een ramp als kinderen tijdens de lunchpauze niet buiten kunnen spelen vanwege slechte weersomstandigheden.
Het is daarom zinvol dat het overblijfteam een plan heeft wat er gedaan kan worden na het eten, als de kinderen binnen moeten blijven. In de school moet bekend zijn welke ruimtes beschikbaar zijn en welk spelmateriaal van de school, resp. klas gebruikt mag/kan worden.
Op veel basisscholen heeft de overblijf zelf veel materialen voor de kinderen verzameld.
Twee voorbeelden van basisscholen die een goed binnenprogramma hebben voor de kinderen hebben.
De basisschool de Eendracht te Mijdrecht had op een regenachtige dag 85 overblijfkinderen in het gebouw om te spelen.
Er was voor de overblijfkinderen van groep 3 t/m 8, een keus uit een lokaal waar getekend en gekleurd kon worden. Een lokaal met allerlei spelletjes en een lokaal om evt. te dansen op muziek via mimebeelden die getoond werden op het digitale bord van de klas.
De kinderen vermaakten zich uitstekend tijdens het binnenblijven. Er was veel beweging in het danslokaal en er werd in het spelletjeslokaal door ruim 20 kinderen heerlijk met elkaar gespeeld. In elk van de lokalen werden de kinderen begeleid door een van de overblijfkrachten.
Tenslotte konden de kleuters in het BSO- lokaal spelen met “als toetje” dat er heel veel verkleedspullen aanwezig waren (verkleden als agent, ridder, brandweer man enz.).
Hier werd door de kleuters gretig gebruik van gemaakt onder begeleiding van twee overblijfkrachten.
Het tweede voorbeeld betreft de basisschool de Borgh in Hengelo.
Dagelijks eten ongeveer 55 overblijfkinderen tussen de middag in de school waarvan er ongeveer 35 (kinderen van groep 1 t/m 4) in
de aula eten en ruim 20 kinderen (kinderen van groep 5 t/m 8) in een apart klaslokaal .
Voor de oudere kinderen waren er veel spelletjes, computergebruik en kaartspelletjes onder begeleiding van twee overblijfkrachten die in de gaten houden of de spelletjes en het computergebruik steeds eerlijk verdeeld worden.
Voor de kinderen van groep 1 t/m 4 was er een gevarieerd aanbod van spelmogelijkheden knutselen, tekenen, kleuren, kleurplaten, stiften, spelletjes enz. De overblijf heeft een aantal kasten waar het binnenmateriaal is opgeborgen. Drie overblijfkrachten begeleiden de kinderen en spelen hier en daar ook met de kinderen mee.
De tijd na het eten gaat op deze wijze snel voorbij………………
Ed van Veen