TSO- observatie Wilhelminaschool in Helmond.

Vooraf aan deze  observatie , 8 april 2024,was er , vandaag , het tweede gedeelte  van de basistraining voor nieuwe overblijfkrachten.

Hierbij zijn de competenties voor overblijfkrachten  zoals  de veiligheid, de communicatie, begeleiding sociaal gedrag van kinderen en creativiteit  uitvoerig besproken.

Ieder van hen kon aangeven  bij een reflectie op zijn/ haar eigen functioneren  bij welke competentie hij/ze vindt dat het goed gaat en ook  de competentie waarin men vindt dat er verbeteringen  zouden moeten plaats vinden.

De cursisten waren vrij open hierin  en vooral  het begeleiden van het gedrag van  kinderen  is voor velen  van hen een aandachtspunt. Er zijn tijdens deze sessie wat tips gegeven hoe je je kan ontwikkelen  in een  competentie. Naast de reflectie op je eigen functioneren  is het belangrijk goed contact te hebben met de bouwcoördinatrice en bijeenkomsten en workshops  voor de tso te volgen.

Vervolgens zijn er nog enkele praktijkcasussen behandeld zoals  o.a. het meenemen van snoep,het niet te amicaal  begeleiden van kinderen, het melden van  incidenten aan de leerkracht en bouwcoördinatrices enz.

In de middagpauze heb ik  midden- en boven  geobserveerd om nieuwe overblijfkrachten aan het werk te zien. Dit waren in totaal  10 groepen. ( groep 4 t/m 8) Elke groep bevat ongeveer 22 kinderen waar een overblijfkracht per groep , per dag ,werkzaam is.

TSO – Observatie

Ik heb enkele groepen  tijdens het eten bezocht en daar was het gezellig.

Een van de kwaliteitseisen  is de kwaliteit van het gebouw en de omgeving. Hier voldoet de Wilhelminaschool volledig aan.

Dit betekent:

  • Er is voldoende ruimte in de klassen.
  • Er is voldoende ruimte buiten
  • Er is voldoende variatie in ruimte binnen , buiten ( voetbalveld, bos, klimrek, bosgebied , dierenonderhoud ) enz.
  • Het gebouw en de omgeving zijn uitdagend.
  • Het gebouw en de omgeving zijn veilig
  • De ruimtes zijn schoon
  • De ruimtes zijn behaaglijk warm.
  • Goede surveillance bij het buitenspelen

Tijdens het buitenspelen  liepen de overblijfkrachten verspreid over het plein.

Er is een schema ,dagelijks , waarbij is bepaald  dat er altijd een overblijfkracht bij de deur staat, een bij het voetbalveld, enzovoort. De hoofdcoordinatrice Ellen liep vrij rond.

De nieuwe overblijfkrachten hebben nog wat tips meegekregen tijdens deze observatie.

Een goed contact met de kinderen , de bouw coördinatrice en de leerkracht van de groep is van wezenlijk belang om met plezier maar ook met kennis de kinderen elke dag een  goede lunchpauze te kunnen aanbieden.

Tenslotte ben ik ook nog even tijdens de lunchpauze , op verzoek van de  coördinatrice , bij de  instroom groep  langs geweest waar slechts een overblijfkracht beschikbaar was   voor 31 kinderen. Dit kwam door afmelding van enkele collega’s.

In deze  groep waren wel twee leerkrachten en een stagiair aanwezig voordat de  lunchpauze  begon. Bij een tekort aan overblijfkrachten  wordt op andere basisscholen soms hulp gevraagd aan  de stagiair die aanwezig is.

Het totaalbeeld  van het overblijven op de Wilhelminaschool is positief.

De overblijfkrachten zetten zich met de coördinatoren goed in om de organisatie en de uitvoering hiervan dagelijks goed te laten verlopen.

Regelmatig overleg  met elkaar , uitwisseling van dagelijkse ervaringen en de bereidheid om je de vermelde competenties eigen te maken zijn hierbij wel een vereiste.

Ed van Veen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *